dimecres, 22 d’abril del 2015

Observacions realitzades en el grup


Una de les fases principals de la tasca psicopedagògica és l'observació. Durant aquesta fase el professional hauria de ser capaç d'obtenir prou informació mitjançant diverses tècniques de recollida d'informació que permetin posteriorment fer una avaluació de la situació i prendre decisions entorn el tipus d'intervenció psicopedagògica més adient. En aquest sentit, he volgut aprofundir en aquesta fase d'observació. Assumir el rol d'observador ha estat una porta d'entrada a establir alguns vincles més estrets amb el grup, ja que s'està donant de forma molt progressiva i natural. 

Per fer l'observació estic seguint diverses metodologies. Una d'elles és el mètode etnogràfic, d'acord amb el qual vaig fent algunes anotacions en un diari de camp, un cop acaba l'atenció als adolescents. Aquesta tècnica em permet anar obtenint informació ordenada de forma cronològica, tot i comprovant quines dinàmiques es repeteixen, quins són els perfils que més destaquen... en definitiva, es plasma tota la dinàmica diaria. D'aquest diari de camp, així com de les observacions directes, he seleccionat 4 casos d'adolescents sobre els quals estic fent un seguiment més individualitzat. 

A continuació, s'exposa una graella d'observació que estic fent servir:

Ítems a observar: Motivació i Actitud.
Nom del noi/a:
1: Sempre
2:Quasi sempre.
3: De vegades.
4: Mai
1
2
3
4
1.  Activitats.
Està atent/a a les indicacions de l'educadora.




Participa activament en les activitats proposades a nivell grupal.




Realitza les activitats proposades a nivell individual.




Intenta realitzar les activitats que li suposen un major esforç.




Es concentra en les activitats.




Manté una actitud correcta i tranquil·la durant la sessió.




Mostra interès en les activitats plantejades




Accepta les ajudes de l'adult i dels companys.




2. Tasques i material.
Acaba els encàrrecs.




Porta el material necessari per l'activitat corresponent.




Té cura del material propi i del centre i el valora.




3. Actitud davant les dificultats.




Reconeix i expressa les seves dificultats




Presenta dubtes al professor.




Accepta indicacions del professor i intenta millorar.




Recorda i aplica estratègies apreses.




4. Relació amb l'educadora.




Es comunica amb  amb respecte i correcció.




Respecta les normes del centre.




Accepta les crítiques de l'educador/a.




5. Relació amb els companys.
Ajuda i coopera amb els companys.




Accepta les crítiques dels companys.




Participa en les activitats de grup.




Té comportaments inadequats que generen conflicte.




6. Actitud davant el conflicte.
Sap gestionar el conflicte de forma adequada.




Davant l’error, es frustra amb facilitat.




Observacions i/o informació destacable:


Per tal d'aprofundir més en la fase de recollida d'informació (observació) i avaluació, també he considerat oportú facilitar-li uns qüestionaris  a l'educadora sobre els nois/es, donat que ella en té més coneixement sobre les seves  situacions. La seva informació també em servirà per contrastar-la amb les meves observacions:

Qüestionari per l'educador/a. Motivació i Actitud dels nois/es.
Nom del noi/a:
1: Sempre
2:Quasi sempre.
3: De vegades.
4: Mai
1
2
3
4
1. Valora l’actitud i motivació del noi/a davant les activitats :
 Acaba les tasques que ha començat?




S’esforça en la realització de les activitats?




Demana ajuda quan la necessita?




Accepta les indicacions i correccions que se li fan?




Té tolerància a la frustració?




Sap treballar en grup?




Es motiva amb noves activitats i aprenentatges?




És responsable davant les seves tasques?




Es despista amb facilitat?




Sap concentrar-se?




Acostuma a mostrar interès?




2.Valora l’actitud general amb el grup.
Vol cridar   l’atenció?




Interromp les activitats?




Utilitza un vocabulari vulgar?




Inicia conflictes?




Es mostra alterat/da?




Respecta la norma?




3.Observacions generals

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada