Una de les fases principals de la tasca psicopedagògica és l'observació. Durant aquesta fase el professional hauria de ser capaç d'obtenir prou informació mitjançant diverses tècniques de recollida d'informació que permetin posteriorment fer una avaluació de la situació i prendre decisions entorn el tipus d'intervenció psicopedagògica més adient. En aquest sentit, he volgut aprofundir en aquesta fase d'observació. Assumir el rol d'observador ha estat una porta d'entrada a establir alguns vincles més estrets amb el grup, ja que s'està donant de forma molt progressiva i natural.
Per fer l'observació estic seguint diverses metodologies. Una d'elles és el mètode etnogràfic, d'acord amb el qual vaig fent algunes anotacions en un diari de camp, un cop acaba l'atenció als adolescents. Aquesta tècnica em permet anar obtenint informació ordenada de forma cronològica, tot i comprovant quines dinàmiques es repeteixen, quins són els perfils que més destaquen... en definitiva, es plasma tota la dinàmica diaria. D'aquest diari de camp, així com de les observacions directes, he seleccionat 4 casos d'adolescents sobre els quals estic fent un seguiment més individualitzat.
A continuació, s'exposa una graella d'observació que estic fent servir:
Ítems
a observar: Motivació i Actitud.
|
||||
Nom
del noi/a:
|
1:
Sempre
2:Quasi
sempre.
3:
De vegades.
4:
Mai
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
|
1. Activitats.
|
||||
Està atent/a a les indicacions de l'educadora.
|
||||
Participa
activament en les activitats proposades a nivell grupal.
|
||||
Realitza
les activitats proposades a nivell individual.
|
||||
Intenta
realitzar les activitats que li suposen un major esforç.
|
||||
Es
concentra en les activitats.
|
||||
Manté
una actitud correcta i tranquil·la durant la sessió.
|
||||
Mostra
interès en les activitats plantejades
|
||||
Accepta
les ajudes de l'adult i dels companys.
|
||||
2. Tasques i material.
|
||||
Acaba els encàrrecs.
|
||||
Porta el material necessari per l'activitat corresponent.
|
||||
Té cura del material propi i del centre i el valora.
|
||||
3. Actitud davant
les dificultats.
|
||||
Reconeix
i expressa les seves dificultats
|
||||
Presenta
dubtes al professor.
|
||||
Accepta
indicacions del professor i intenta millorar.
|
||||
Recorda
i aplica estratègies apreses.
|
||||
4. Relació amb l'educadora.
|
||||
Es
comunica amb amb respecte i correcció.
|
||||
Respecta
les normes del centre.
|
||||
Accepta
les crítiques de l'educador/a.
|
||||
5. Relació amb els
companys.
|
||||
Ajuda
i coopera amb els companys.
|
||||
Accepta
les crítiques dels companys.
|
||||
Participa
en les activitats de grup.
|
||||
Té
comportaments inadequats que generen conflicte.
|
||||
6. Actitud davant
el conflicte.
|
||||
Sap
gestionar el conflicte de forma adequada.
|
||||
Davant l’error, es frustra amb
facilitat.
|
||||
Observacions i/o
informació destacable:
|
Per tal d'aprofundir més en la fase de recollida d'informació (observació) i avaluació, també he considerat oportú facilitar-li uns qüestionaris a l'educadora sobre els nois/es, donat que ella en té més coneixement sobre les seves situacions. La seva informació també em servirà per contrastar-la amb les meves observacions:
Qüestionari
per l'educador/a. Motivació i Actitud dels nois/es.
|
||||
Nom
del noi/a:
|
1:
Sempre
2:Quasi
sempre.
3:
De vegades.
4:
Mai
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
|
1.
Valora l’actitud i motivació del noi/a davant les activitats :
|
||||
Acaba les
tasques que ha començat?
|
||||
S’esforça en la
realització de les activitats?
|
||||
Demana ajuda quan
la necessita?
|
||||
Accepta les
indicacions i correccions que se li fan?
|
||||
Té tolerància a la
frustració?
|
||||
Sap treballar en
grup?
|
||||
Es motiva amb noves
activitats i aprenentatges?
|
||||
És responsable
davant les seves tasques?
|
||||
Es despista amb
facilitat?
|
||||
Sap concentrar-se?
|
||||
Acostuma a mostrar
interès?
|
||||
2.Valora l’actitud general amb el grup.
|
||||
Vol cridar l’atenció?
|
||||
Interromp les
activitats?
|
||||
Utilitza un
vocabulari vulgar?
|
||||
Inicia conflictes?
|
||||
Es mostra
alterat/da?
|
||||
Respecta la norma?
|
||||
3.Observacions generals
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada