A tall de reflexió, en aquesta nova entrada de blog
m’agradaria exposar els elements significatius que vaig detectar i identificar
en el grup d’adolescents del centre obert i que per tant m’han portat a
dissenyar una proposta d’intervenció per abordar el conflicte grupal i el
bullying, tot i oferint models de convivència alternatius. Considero en primer
lloc que és cabdal entendre que entenem per
conflicte, i també on situem
el llindar de les actituds dels adolescents que entenem com a conflictives. En
aquest sentit, penso que cal ubicar-se en l’espai. Això vol dir ser conscient
del servei o recurs en el qual estàs desenvolupant la teva tasca
psicopedagògica. Un cop tens clar això, pots entendre amb major claredat el
tipus de dinàmiques generals que es donen. Per tant, certs comportaments dels
adolescents en el marc d’un servei com és el centre obert, són en bona part
considerats com a “normals” atès el seu perfil. De fet, aquest recurs existeix
per atendre aquestes dificultats socials que presenten alguns infants i
adolescents, sempre des del paradigma de l’educació compensatòria. Evidentment,
en un context educatiu diferent els mateix fets serien analitzats amb una altra
òptica ben diferent, i per tant la mirada envers el conflicte seria molt menys
tolerant. Considero que com a professionals treballem amb un tema molt sensible
com és l’educació, i hem de ser molt objectius al temps de fer les nostres
intervencions. Aquesta objectivitat passa en aquest cas per saber si estem
parlant o de conflicte, i on situem aquest llindar, és a dir, què considerem
com a constitutiu de conflicte i què no. Tot això m’ha representat una bona
reflexió. Tanmateix, aquesta objectivitat de la que parlava l’he pogut
construït en base al diagnòstic realitzat i a la informació recollida durant la
fase d’observació. Exposat en forma d’indicadors que situen els fets com a conflicte, quedaria de la següent manera:
- L’educadora i la psicopedagoga valoren també que la situació és problemàtica, per tant no és només la percepció d’un sol professional.
- L’educadora ja ha posat en marxa diverses estratègies d’intervenció que no han acabat de quallar.
- Comportaments hostils i amb una certa agressivitat entre els membres del grup.
- Vocabulari molt vulgar i ofensiu.
- Falta de cohesió al grup, on conviuen perfils de nois i noies molt heterogenis.
- Situacions d’assetjament del grup envers algun company/a, fregant el denominat “bullying”.
- Dificultats del grup per implicar-se en les activitats i participar de manera activa.
Davant de tots aquets indicadors, quedaria massa
pretensiós assegurar que l’objectiu és solucionar els nivells de conflicte en
el grup. Sota el meu punt de vista, considero que és un greu error que el
psicopedagog/a es presenti com un “solucionador” de problemes. Aquest rol el col·loca en una
posició d’expert i corre el risc d’atorgar-li una certa superioritat per damunt
d’altres professionals amb les quals ha de treballar de forma cooperativa. Per
tant, alerta amb això. El psicopedagog/a, aleshores, lluny de solucionar els
problemes, assessora, orienta, prediu, fa prevenció.... Aplicat a la proposta
de treball, es tractaria d’orientar i de fer prevenció. Tenint clar això, he
pogut fixar els objectius que vull assolir:
Objectiu general:
Millorar la convivència i la cohesió
en el grup i reduir l’elevat índex de
conflictivitat.
|
Objectius específics:
-Oferir models alternatius de comportament
i de relacions saludables.
-Generar espais de diàleg i de
participació en el grup.
-Oferir eines i estratègies de
resolució de conflictes.
-Sensibilitzar envers de les
conseqüències de conductes ofensives envers els companys/es.
-Frenar l’assetjament sistemàtic
envers algun company/a que es dona en el grup.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada