dilluns, 10 de novembre del 2014

La intervenció psicopedagògica

En aquest apartat detallem a grans trets en què consisteix la intervenció psicopedagògica que es porta a terme en la Fundació Centre Obert Joan Salvador Gavina.

La figura del psicopedagog/a és clau en el Centre Obert. La seva actuació reforça i complementa les accions educatives dels educadors. El marc teòric que orienta la seva intervenció es fonamenta en un model col·laboratiu, ja que   col·labora estretament amb la resta de l’equip educatiu, i en un model interaccionista, ja que es tenen presents tant les variables personals com ambientals dels infants i adolescents. La seva tasca està molt delimitada i es concreta a partir dels encàrrecs i de les necessitats de l’equip del centre. Com en tota proposta de treball que requereix una intervenció psicopedagògica, se segueixen els següent passos:

a) Conèixer i analitzar la demanda: els educadors referents dels infants i adolescents fan una detecció de necessitats i determinen quins són els perfils que requereixen una atenció psicopedagògica.
b) Prendre els primers acords conjuntament, reformulació del problema: en una reunió d’equip amb la presència del psicopedagog s’exposen tots els casos i es debat quins són els més prioritaris ja que l’atenció, al ser individualitzada, no pot arribar a tos els casos plantejats.
c) Elaboració d’un pla de treball: l’educador fa un traspàs del cas derivat al psicopedagog donat que l’atenció educativa és integral i aquest ha de conèixer en profunditat el cas i quines dificultats ha d’afrontar. S’acorda un pla de treball específic.
d) Col·laborar en el desenvolupament de la feina: es manté una coordinació constant amb el psicopedagog. L’educador/a informa dels canvis que es puguin produir en la vida de l’infant o adolescent i que hagin de ser tinguts en consideració, de la mateixa manera que el psicopedagog informa de les observacions que fa. Cal mencionar que aquest professional també construeix un vincle educatiu i també fa una detecció de necessitats que no solament afecten a l’àmbit escolar. Quan s’escau, es realitzen reunions de seguiment per abordar algun cas particular.
e) Avaluació del treball seguit: el psicopedagog realitza reunions trimestrals amb l’equip educatiu on exposa tota la intervenció efectuada al llarg del trimestre, amb els avenços i les dificultats. Es fa una revisió conjunta de les notes escolars, així com el resultat de les coordinacions que els educadors fan amb els mestres.
El perfil d’infants que són derivats al servei de psicopedagogia reuneix les següents característiques:
  •        Al índex de fracàs escolar. 
  •   Dificultats per seguir el ritme escolar, infants i adolescents amb adaptacions curriculars.
  •   Alguns tenen NEE (necessitats educatives especials): TDAH, problemes de conducta, negació a fer deures, problemes de concentració, angoixes..   
  •   Nivell competencial per sota de la mitjana.



Un cop el psicopedagog/a té el llistat de tots els infants i adolescents que ha d’atendre, amb edats compreses entre els 6 i els 14 anys, realitza una planificació per tal de dissenyar un horari marc setmanal on es puguin encabir per dies i per hores els casos derivats. Normalment l’atenció és dues sessions per setmana, amb una hora per sessió. El psicopedagog s’encarrega d’anar a buscar els infants a la seva sala, tret del cas dels adolescents. Els acompanya al despatx de treball, on es farà l’atenció individualitzada. Segons el cas concret, es treballa  a partir dels deures que portin o a partir de les fitxes que el psicopedagoga proposi, al llarg d’una hora. En el cas que algun infant no vulgui treballar, es compta sempre amb el suport de l’educador referent. 

El camp d’acció del psicopedagog/a es concreta en les següents funcions:    


  • Suport al procés d’ensenyament i aprenentatge: s’encarrega de donar suport al procés acadèmic reforçant aquelles àrees on es manifesten més dificultats, partint d’una educació individualitzada.
  •   Atenció a la diversitat dels infants i adolescents: el servei de psicopedagogia ha de donar resposta a totes les possibles necessitats detectades en un centre on conflueixen moltes peculiaritats i característiques.
  •   Atenció de les necessitats educatives especials: dóna suport a molts infants i adolescents amb NEE.
  • Assessorament i orientació acadèmica i personal: guia i orienta els processos d’aprenentatge, assessora l’equip educatiu.
  • Millorar processos cognitius dels infants i adolescents: la seva tasca pretén promoure una millora significativa en els processos cognitius.

La metodologia que fa servir s’adequa fonamentalment a la línia pedagògica del centre, i es basa en els següents principis:

a)    Pedagogia activa i participativa: els infants i adolescents esdevenen els autèntics protagonistes i participen activament en el seu procés educatiu, i el psicopedagog/a és un punt de suport i una eina més a la que poden recórrer.
b)   Pedagogia basada en el procés d’aprenentatge: el psicopedagog/a posa a l’abast dels menors tots aquells recursos per tal que el seu aprenentatge tingui un sentit, un significat.
c)    Pedagogia individualitzada: el psicopedagog/a té en compte la individualitat de cada infant. Respecta i s’adequa a tots els ritmes i nivells d’aprenentatge.
d)   Pedagogia socialitzadora: el psicopedagog/a no es limita només a abordar la part acadèmica, també té en compte i entén la importància del medi que envolta els infants i adolescents.
e)    Pedagogia basada en la relació educativa: la intervenció psicopedagògica ha de ser de qualitat i s’ha d’establir una relació fonamentada en el respecte i la confiança que permetin cercar el consentiment de l’infant i adolescent a participar en el servei psicopedagògic.
f)     Treball en equip: tota la intervenció psicopedagògica que es duu a terme no s’entén sense un treball en equip que la sustenti i que sigui capaç de treballar de forma unificada.

Les seves tasques o actuacions són les següents:

  • Elabora i dissenya material de reforç i fitxes de treball adequades segons el pla de treball estipulat.
  • Dóna suport en la realització de deures i tasques escolars.
  • Ofereix una atenció individualitzada a infants que presenten problemes de conducta i necessitats educatives especials, compensant el dèficit educatiu que sigui més adient través de diferents activitats psicopedagògiques.
  • Estableix plans de treball individualitzats.
  • Fa un seguiment de l’evolució acadèmica dels infants i adolescents que atén.
  • Elabora informes de seguiment sobre l’evolució acadèmica dels infants i els adolescents.
  • Participa en reunions d’avaluació amb l’equip educatiu.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada