Per tal d’apropar-nos a la realitat educativa del Centre
Obert Joan Salvador Gavina, i fonamentalment per entendre la intervenció psicopedagògica que es porta a terme, hem de contextualitzar-nos en els seus inicis
històrics, que de ben segur ens permetrà entendre millor quina és la seva
funció actual com a recurs educatiu.
Aquesta Fundació neix l’any 1978 amb el fi de donar
resposta als greus problemes socials i a les mancances tant materials com
educatives que es donaven en el si del barcelonès barri del Raval. El Centre
Obert Joan Salvador Gavina va esdevenir, doncs, el primer centre d’atenció
diürna per a infants i joves en situació de pobresa i de risc social de
Catalunya. En aquest sentit, cal apuntar que aquest projecte s’adreçava al
col·lectiu d’infants i adolescents autòctons però d’ascendència castellana, la
majoria dels quals pertanyien a l’ètnia gitana.
Cap a la segona meitat dels anys noranta comença a adreçar les seves activitats a joves
immigrants, com és el cas del col·lectiu de menors magrebins indocumentats i no
acompanyats (MEINAS). Des d’aleshores, el Centre Obert Joan Salvador Gavina ha
tingut la capacitat d’adaptar-se als reptes i a la realitat social del barri on
desenvolupa la seva acció, i actualment treballa des de la línia de la
prevenció de situacions de risc, promovent la igualtat d’oportunitats a
infants, joves i famílies que es troben en situació de desavantatge i
d’exclusió social. La Fundació és un
clar reflex de la multiculturalitat
present al barri, ja que atén infants, joves i famílies de moltes
nacionalitats diferents. Donat aquest espectacular amalgama de cultures, el
Centre Obert Joan Salvador Gavina contempla al seu ideari els conceptes
d’interculturalitat i diversitat cultural, promovent en la seva tasca valors de
respecte i tolerància per a totes les cultures, religions i opcions de vida.
Per treballar la socialització i la integració d’aquests infants i famílies,
els projectes es desenvolupen tenint en compte la interculturalitat.
Actualment, existeixen menors i famílies d’orígens molt
dispars, i es poden observar diferents nacionalitats que conviuen en total
harmonia. Fins a la data, l’entitat atén població del Pakistan, del Marroc,
d’Algèria, d’Equador, de Colòmbia, de Senegal i de l’Índia, a més dels
autòctons i de l’ètnia gitana. Alguns d’aquests menors són nascuts a Catalunya
però d’ascendència estrangera, altres, en canvi, són nascuts a fora. Aquest col·lectiu
immigrant o nouvingut, acostuma a trobar-se en una situació d’exclusió social i
té més dificultats per optar a les oportunitats.
El Raval no deixa de ser un
barri guetto on s’han anat instal·lant
els immigrats que arribaven a la ciutat. Aquest fet, ha abocat a moltes
famílies que participen en l’entitat a una situació de marginació i de
precarietat, dificultats de les quals el Centre Obert Joan Salvador Gavina és
plenament conscient. La detecció de necessitats posen de manifest dificultats
acadèmiques i el fracàs escolar de molts
infants i joves, problemes de comunicació amb algunes famílies que no coneixen
prou l’idioma, famílies que tendeixen a estar a l’atur o a cobrar una PIRMI, i
en definitiva, situacions de pobresa i problemes d’integració social.
La intervenció socioeducativa
Es considera que per tal d'emtendre el rol del psicopedagog/a en aquest recurs, cal tenir una visió encara que sigui general de les bases educatives que sustentenla seva intervenció socioeducativa.
La línia pedagògica
que fonamenta el Centre Obert Joan Salvador Gavina, beu de les fonts de la
Pedagogia Humanista d’arrels cristianes, que vetlla pel desenvolupament
integral de les persones en tota la seva
amplitud, independentment de la seva cultura i/o religió. A més a més, el centre defensa en la seva
actuació una perspectiva bio-psico-social, on es tenen presents totes les
dimensions en les que es troben immersos els infants i les famílies que atenen.
Amb la seva proposta metodològica, aquesta intervenció educativa pretén atendre
la individualitat al màxim, intentant adaptar-se de la millor manera possible a
les característiques de cada menor i de cada família, sense cap tipus de
discriminació. Les intervencions sòcio-educatives es despleguen a partir de diferents
àmbits transversals:
· Àmbit
de formació: activitats que pretenen garantir
l’adquisició d’aprenentatges bàsics, compensar deficiències socioeducatives i
promoure la formació contínua.
· Àmbit
de competències socials: activitats que pretenen
garantir el desenvolupament d’habilitats socials i fomentar el descobriment i
assumpció de valors que afavoreixin la convivència entre diferents cultures.
· Àmbit
laboral: activitats dirigides a promoure capacitats i
habilitats per orientar en la inserció laboral.
· Àmbit
de salut i esport: activitats que pretenen garantir una
qualitat de vida saludable, prevenint factors de risc i potenciant els factors
protectors.
· Àmbit
de cultura, art i oci: activitats encaminades a
promocionar i garantir l’ús òptim i saludable del temps de lleure i a fomentar
l’expressió emocional mitjançant la cultura.
· Àmbit
de sensibilització: activitats destinades a sensibilitzar
la societat vers les problemàtiques i desigualtats socials.
I Davant d'aquesta tasca educativa, farem esment al perfil dels infants i adolescents que s'atenen. La intervenció socioeducativa
que emprèn el Centre Obert Joan Salvador Gavina està dirigida, com ja s’ha
comentat, en atendre infants i famílies del barri del Raval en situació de risc
social i de desavantatge. En aquest apartat posarem de manifest quin és aquest
perfil dels educands i de les seves famílies. Abans, però, cal deixar ben clar què entenem per risc social.
Considerem que es tracta d’un conjunt de situacions que no afavoreixen la
integració social dels menors i que posen en perill el seu desenvolupament
integral, donant peu a conductes socialment inadequades i de desadaptació.
D’altra banda, per desavantatge social entenem que tant els infants com les
seves famílies no tenen un accés ple a les seves necessitats, ja que no estan
cobertes i per tant no tenen les mateixes oportunitats per desenvolupar-se
adequadament. A continuació, detallem quines són les principals deteccions de
necessitats socioeducatives en els infants, adolescents i joves:
- Manca d’higiene i
absència d’una dieta equilibrada
- Dificultats per seguir un
horari estructurat i organitzar-se
- Manca de projecció i planificació de futur
- Manca d’estimulació
física i cognitiva
- Dificultats
d’aprenentatge i desvalorització d’aquest
- Analfabetisme funcional
- Fracàs escolar
- Absència de models i
valors educatius
- Baixa autoestima i por a
encarar situacions noves
- Mancances afectives
- Desajustos emocionals
Pel que fa als infants i adolescents d’ascendència
estrangera, així com a les seves famílies, destaquem tant les següents necessitats com els seus
principals problemes:
- Desconeixement d’algunes
regles de comunicació
- Coneixement precari del
català i castellà en alguns casos
- Dificultats escolars i
fracàs escolar
- Absència de models
educatius familiars clars, i sovint absència de la figura paterna
- Assumpció de rols
d’adults en el si familiar
- Més dificultats al temps
d’integrar-se socialment
- Famílies que viuen de
l’economia submergida
- Economia familiar molt
precària
- Algun membre familiar
involucrat en temes policials i penitenciaris
És a partir doncs d’aquest anàlisi de necessitats que el Centre
Obert Joan Salvador Gavina emprèn la seva tasca destinada a fer minvar aquestes
problemàtiques, així com a oferir models educatius alternatius. En aquest sentit, la funció psicopedagògica no és més que una eina més d'inclusió social que fa servir el centre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada