dilluns, 24 de novembre del 2014

Intervenció davant d'un cas


Durant el desenvolupament de les meves pràctiques són freqüents els casos complicats que es donen al temps de fer la intevenció psicopedagògica amb els infants i adolescents. Recordem que ens movem en el context del centre obert, i molts menors presenten especials problemes de conducta i de rebuig sistemàtic davant de situacions que vinculen amb l'escola. Aquestes situacions són difícils de gestionar però formen part del quotidià que els educadors/es referents han d'afrontar molt sovint. El problema ve quan la psicopedagoga ha d'abordar una situació de conflicte amb un infant que presenta una actitud de rebuig a treballar. El fet de no ser un referent tant consolidat com els educadors, que estan cada dia amb ells, implica que tingui més dificultats per abordar aquest tipus de situacions.

En aquest sentit, vull compartir un cas en particular, entre molts del que he observat, ja que la manera que s'ha tingut per intervenir penso que recull molt bé els procediments i les fases que ha de seguir la figura del psicopedagog/a. Tota la informació que he recopilat l'exposo en forma de les fases que personalment penso que són les que es van seguir:

1-Identificació del problema-diagnòstic de la situació: al llarg de diferents sessions que el psicopedagog fa amb un infant, detecta un comportament hostil per part d'aquest, que es tradueix en desafiament a l'adult, no complir amb les tasques, faltes de respecte reiterades, abandonament de la sala de treball.... Malgrat els advertiments del professional, la conducta negativa persistia.

2-Construcció conjunta del problema: la psicopedagoga posa en coneixement de l'educadora referent el problema, valoren el cas en profunditati de forma col.laborativa cerquen un pla d'actuació amb l'objectiu de millorar la situació de l'infant. S'analitzen possibles causes i es comprova si hi ha quelcom que no s'ajusta a les necessitats de l'infant.

3-Aplicació del pla de treball: segons l'acord al que arriben l'educadora referent i el psicopedagog, s'estableix el següent:
  • Aplicar una conseqüència degut a alguns comportaments greus de l'infant.
  • Fer una tutoria amb ell amb la presència de la psicopedagoga i l'educadora
  • Reorientar la intervenció psicopedagògica: treure un quart d'hora de treball, canviar alguns aspectes metodològics.
  • Reforçar els comportaments positius quan es donin
  • Mantenir una comunicació més activa entre psicopedagoga i educadora per veure els canvis
4-Avaluació: al final del trimestre, en la reunió de casos, es plantejarà aquest per tal de veure com ha respòs l'infant als canvis introduits.



















Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada