La intervenció psicopedagògica, com diem, s'ha fonamentat en tres eixos. A banda d'haver reorganitzat la situació de la noia, orientant-la en el seu procés i identificant les seves necessitats educatives, i d'haver intervingut amb la família per tal de cercar la seva implicació en el procés de la seva filla, promovent un canvi d'actitud favorable, es va fer una coordinació amb la tutora de 6è de Primària. Per raons horàries, la psicopedagoga no va poder assistir a la reunió, de manera que l'educadora referent em va demanar que l'acompanyés ja que d'aquesta manera podria enriquir el meu procés formatiu, adquirint una visió més àmplia i multidisciplinar del cas. Malgrat que la psicopedagoga no podia assistir, el contingut de la reunió el va preparar prèviament amb l'educadora referent.
El dijous 27 de novembre, doncs, es va realitzar aquesta reunió al CEIP Collasso i Gil, escola a la que assisteix la noia. La tutora va mostrar molt bona predisposició, amb una actitud molt oberta i col.laborativa. Els punts tractats a la reunió van ser els següents:
- Conducta general de la noia a l'escola.
- Actitud a les classes.
- Presentació de les tasques i rendiment acadèmic.
- Relació amb la família.
- Explicació del pla de treball que es porta a terme des del centre.
La conducta de la noia és bona, en termes generals. La tutora valora que és molt respectuosa i gens problemàtica, però que a principis de curs, sobretot als mesos d'octubre i novembre, estava molt apàtica. En general la relació amb els companys és bona, però va comentar que algunes ocasions se la veia una mica aïllada i potser un tant distanciada de la resta. Mantenia principalment relació amb una altra noia, sent mot amigues. Necessitava participar més en les dinàmiques de grup.
A les classes, tot i no donar problemes, sovint estava ausent i desconnectava amb molta facilitat de les explicacions dels mestres. Fins a mitjans de novembre, no presentava les tasques amb regularitat, no s'apuntava les coses a l'agenda i se la veia despistada i desmotivada. La tutora també comenta que tots els mestres apunten a que la noia té molt poca autoestima i que està molt bloquejada. Algunes assignatures les va superant amb dificultats però les matemàtiques i el català són les que més li costen.
Comenta també que la noia assisteix i marxa sola del centre, sempre acompanyada de la noia amb la que té més vinculació. La tutora mai ha vist la mare, per la mateixa raó que al centre obert (horaris laborals), i amb el pare s'ha trobat un cop en una entrevista. En la reunió mantinguda, va percebre que el pare era molt exigent amb la noia, i que només es preocupava pels resultats acadèmics, deixant en un segon pla factors emocionals o motivacionals de la seva filla. La tutora va intentar fer-lo veure de la implicació que havia de tenir amb la seva filla, així com de l'actitud que havia de tenir per tal d'ajudar-la, perquè la noia té potencial i pot rendir més.
Per part del centre obert, s'explica la situació de la noia i de l'evolució favorable que ha anat fent des que es va iniciar al curs. Es posa sota coneixement de la tutora que la noia rep suport psicopedagògic, fet que valora molt positivament com a una gran ajuda. Es posen de rellevància moltes coincidències en quat a l'actitud de la noia, que manifesta en els dos entorns. Així mateix, l'educadora exposa el pla de treball que s'està seguint amb la noia, amb les inquietuds i deteccions de necessitats que s'han fet des del centre obert. Es cerca de manera explícita la complicitat de la tutora per treballar de manera coordinada i d'impulsar la noia en el seu procés. Tanmateix, la tutora admet canvis favorables molt significatius de la noia, que coincideixen quan es va reorganitzar la seva situació a efectes psicopedagògics.
Ambdues professionals es mostren convençudes que es va en la bona direcció i que la noia acabarà per donar el millor de si mateixa. Es fixen els següents acords:
- Fer un seguiment actiu del procés de la noia.
- Manenir una comunicació activa entre l'escola i el centre obert, en total cooperació. Es valora la via email com el canal de comunicació més ràpid i eficaç per donar qualsevol informació.
- Tornar a fer una reunió de coordinació al mes de febrer.
- Mantenir un discurs compartit amb el pare, cercant la seva implicació.
- Fer més partícep la noia en el seu procés, fer-la conscient de les capacitats i ajudar-la a treballar inseguretats.
A tall de conclusions, valoro molt positivament haver participat en aquesta coordinació ja que he viscut personalment com es treballa la col.laboració entre centres, que tot i ser els dos educatius, pertanyen a contextos ben diferents (formal i no formal). La col.laboració entre professionals, és una peça clau que forma part de la tasca quotidiana del psicopedagog. Sense la implicació de diferents professionals és pràcticament impossible abordar un cas amb èxit. Els trets que valoro molt en aquesta coordinació són:
- Confiança entre professionals.
- Aportacions constructives.
- Comunicació fluïda.
- Predisposició per col.laborar.
- Actitud de compartir tasques i d'implicar-se en un cas.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada