dimecres, 15 d’octubre del 2014

Introducció

El fet de proposar com a títol per aquest blog " La psicopedagogia com a eina d'inclusió social" expressa la meva particular visió  que tinc sobre la psicopedagogia i les seves aplicacions professionals. 

La meva formació és en Educació Social, i darrerament m'estic orientant cada vegada més en la intervenció socioeducativa en el camp de l'infància i l'adolescència en risc. En el seu moment, vaig considerar oportú apostar per la formació en Psicopedagogia tot i considerant que pot esdevenir un gran instrument per intervenir en aquests contextos professionals. Si bé d'una banda complementa la meva formació de base, d'altra banda t'ofereix tot un conjunt d'eines, recursos i estratègies que t'obre noves perspectives professionals. Així doncs, entenc la psicopedagogia no com un fi en sí mateix si no com un mitjà que et permet intervenir d'una forma més integral en processos d'exclusió i en situacions de risc social amb infants, adolescents, joves i famílies.

D'altra banda vaig optar per fer les pràctiques a un centre obert ja que és un recurs on he treballat però sense que hi hagués la figura del psicopedagog/a. Vaig considerar força interessant realitzar les pràctiques a la Fundació Centre Obert Joan Salvador Gavina ja que des de fa anys incorpora la figura del psicopedagog/a i tinc la intenció de conèixer de quina manera es pot aplicar la psicopedagogia en escenaris d'educació no formal amb infants i adolescents que presenten algunes dificultats psicosocials i sovint es troben en situacions de risc social. 

L'objectiu prioritari doncs és comprovar, tal i com indica el títol d'aquest blog, com la psicopedagogia pot esdevenir una eina d'inclusió social. Al final del meu Practicum espero haver comprovat quins són els seus èxits així com les seves limitacions, i sobretot fins a quin punt pot contribuir a que infants i adolescents puguin sortir de situacions de desavantatge i de manca d'oportunitats. La psicopedagogia, com a ciència social aplicada, ha d'estar al servei de les persones, i en aquest cas ha de contribuir a la seva transformació i a la creació d'un societat més justa i equitativa.

Per últim, m'agradaria compartir una cita de C.Coll (1996, pàg.33): “El espacio profesional de la psicopedagogía  no està circunscrito a la escuela y a la educación escolar. (....). Todos los procesos educativos, independientemente del contexto institucional  en el que tienen lugar-instituciones escolares, familias, empresas, centros de educación de adultos, centros de formación y capacitación, asociaciones laborales y comunitarias, centros recreativos ,medios de comunicación-son en principio susceptibles de formar parte del campo de actuación de los profesionales de la psicopedagogía”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada